Beli Domain Dengan Lebih Mudah: Pakai E-gold atau Paypal

saya mencadangkan beberapa registrar yang boleh dirujuk untuk membuat pembelian domain. Bagi anda yang tidak tahu, domain name digunakan sebagai singkatan kepada alamat laman web anda. Tidak ada orang yang boleh mengikati IP address, tetapi nama-nama pendek seperti blogcontoh.com, blogsaya.com adalah nama yang menarik untuk diingati.

Walaubagaimanapun, kebiasaanya registrar yang berada di luar Indonesia memerlukan anda menggunakan kartu kredit sebagai cara pembayaran. Jika anda tidak mempunyai kad kredit, apa alternatifnya?

Saya mempunyai satu resolusi ayang agak baik. Apa kata anda menggunakan e-gold atau paypal? E-gold adalah satu bentuk e-currency dalam internet yang diguna pakai oleh ramai orang bagi tujuan pembelian. Begitu juga dengan paypal. Jadi apa yang perlu anda buat, saya ringkaskan melalui cara-cara berikut:

1. Buka akaun e-gold atau paypal (percuma).

2. Jika e-gold, anda harus membeli sejumlah dana dari pihak yang menjual. Indonesia, terdapat beberapa pihak yang menyediakan  penjualan e-gold, contohnya Wannagold. Urusan pembelian adalah melalui bank-bank biasa di Indonesia.

3. Jika anda menggunakan paypal, maka anda perlu mengikut prosedur penambahankartu kredit, jadi isu asal sebagai alternatif kepada kartukredit masih tidak diselesaikan. Tetapi fund paypal boleh juga dibeli dari pihak-pihak tertentu, tetapi hanya tidak dianjurkan, jadi saya tidak akan menuliskannya di sini.

4. Anda sedia untuk membuat pembelian domain. Daftarkan diri anda dengan penyedia hosting yang boleh menerima pembelian domain melalui e-gold dan paypal.

5. Buat penambahan dana melalui link “Add Fund”, pilih e-gold atau paypal. Jumlah yang perlu ditambah bergantung kepada harga sesuatu domain.

6. Buatlah order pembelian, seterusnya selesaikan pembayaran melalui debit (menggunakan dana yang di masukkan dalam Step 5).

0 comments:

Post a Comment